We Are Here Together

Carte Blanche


Torsdag 10 november kl. 19.30, Ole Olsensalen, Arktisk kultursenter


En samproduksjon mellom Festspillene i Bergen og Carte Blanche. A collaboration between the Bergen International Festival and Carte Blanche.

Stacks Image 25872
Foto: Helge Hansen / Carte Blanche

We Are Here Together


Legemliggjørelse, kannibalisme, ritual, massens bevegelse, stimens bevegelse, stimen som venter, henger, og plutselig dreier i en annen retning. Glitter, villskap, ånd – massens ånd. VI ER HER SAMMEN.
Vi er her sammen; dere er publikum med navn, kropper og meninger, som kommer fra hver deres kant. Vi er dansere, teknikere, koreografer og administratorer som kom hit tidligere. Vi beveger oss fra hver vår kant og møtes på dette stedet, i denne tiden, nå, og her starter våre bevegelser sammen. Dere sitter på stolene deres, tenker, mener og beveges, mens vi er på scenen og beveger oss og dere.
Vi har invitert koreografene Mia Habib og Marcelo Evelin, to spennende personer med stor appetitt og vilje til både å konfrontere seg selv og andre, til å utfordre andres meninger og gå inn i andres kropper, gjennom forestillingene Gjallarhorn og The Who of Things.

Habib og Evelin har et rått og nakent koreografisk språk. Stykkene kan tilsynelatende virke uraffinerte, men arbeidene deres er kløktig gjennomført og det jobbes aktivt, bevisst og konsekvent med å beholde retningen i bevegelsesspråket, til øyeblikket det fremføres med publikum tilstede. Deres relasjon til kropp er helhetlig. Denne kroppen innehar minner og tanker, den har en historie, den har levd i et ritual. Kroppen eksisterer i en masse, og den er vill!

Carte Blanche er kjent for sin gjestfrihet, sin vilje, evne til og appetitt på å møte andres idéer og tenkemåter og å omforme dem til tankevekkende og engasjerende forestillinger. Vi har dekket bordet til et fantastisk kunstnerisk måltid. Vel bekomme!

«... lagnaden brenn når Gjallarhorn høyrest... » FESTSPILLENE I BERGEN 7 2016

Gjallarhorn


Når Gjallarhornet lyder er det fare på ferde, da vekkes de som sover – selv gudene. Dets vibrasjoner bærer inn i både menneskets og gudenes verden, og videre ned i underverdenen. Hornet markerer starten på Ragnarok, verdens undergang og fornyelse, som berettet i den norrøne mytologiens Voluspå. Inspirert av seismisk aktivitet, norrøn mytologi, Arne Garborgs Haugtussa og grupperitualer utforsker Mia Habib sammen med Carte Blanches dansere hvilke urkrefter som igangsettes når store fundamentale omveltninger i den fysiske tilværelsen vi lever i finner sted.

«Yggdrasil står enno, men det skjelv.» – Voluspå

I 1895 skrev Arne Garborg kvadet Gumlemål som en sentral del av sin diktsamling Haugtussa. Kvadet er gitt i den eldste formen vi finner i Edda-samlingen og i kvadet taler Gumle og maner til mobilisering og Ragnarok. Gjennom kvadet rettet Garborg en hard sosialpolitisk kritikk mot den daværende makteliten. I Gjallarhorn bruker Habib norsk kulturarv og de største naturkreftene som et utgangspunkt for å varsle.

«Sola myrknar, jorda søkk i sjøen, dei ljose stjernene fell frå himmelen. Eld brenner, Yggdrasil sine kvister, og eit stort bål, snerter skyene.» – Voluspå

The Who of Things


“There where the whole thing is human, human is a whole other thing” – Eduardo Viveiros De Castro, antropolog

Indianerne i Brasil tenkte på alt i verden som menneskelig: Steinene, trærne, himmelen og regnet var for dem en konkretisering av menneskeheten. De praktiserte også kannibalisme og spiste sine fiender, sine herrer og mennesker de beæret, for å bevare «den andre» i seg selv. The Who of Things bruker metaforen om antropofagi – eller subjektiv kannibalisme – for å utløse ideen om «den andre» inne i oss. Stykket refererer til rytme som språk og ritualer som performativitet, og nærmer seg ekosystemet som en organi- sasjon av livsformer, fra kompleksiteten i en bikube til den ville horden. Vi leter etter en felles plattform, en forutsetning for det å være sammen, og et utvidet nivå av menneskehet for alle vesen, utover individualiteten og den feilaktige oppfatningen som bevarer kolonialismen gjennom tidene.

Varighet: 1 t 40 min inkl. pause


Medvirkende


Koreografer: Mia Habib*, Marcelo Evelin**
Kostymedesign : Indrani Balgobin* & Marcelo Evelin** Lysdesign: Ingeborg Staxrud Olerud
Lyddesign: Gunnar Innvær* & Sho Takiguchi**
Dansere: Caroline Eckly, Guro Rimeslåtten, Núria Navarra Vilasaló, Sara Enrich Bertran, Irene Vesterhus Theisen, Miryam Garcia Mariblanca**, Ole Martin Meland, Christopher Flinder Petersen, Mathias Stoltenberg, Timothy Bartlett, Hugo Marmelada, Dawid Lorenc, Harald Beharie, Jack Lorentzen
*kun i Gjallarhorn **kun i The Who of Things

Om Carte Blanche - Norges nasjonale kompani for samtidsdans


Kompaniet ble etablert i Bergen i 1989 og er lokalisert i Studio Bergen. Carte Blanche turnerer årlig i Norge og internasjonalt.Ensemblet består av 12 til 15 dansere fra hele verden, som alle kjennetegnes av å ha et svært høyt teknisk nivå, en sterk sceneutstråling og en egen skaperevne. Carte Blanche har også en teknisk avdeling, og administrasjon og et eget helse team. Det produseres nye programmer hver sesong, og flere tidligere forestillinger blir også gjenopptatt.

Kompaniet har arbeidet med norske og internasjonalt anerkjente koreografer og arbeider med kunstnere som har et kritisk blikk på samfunnet og evner å uttrykke dette gjennom dansekunsten. Carte Blanche gir også kunstnere mulighet til å vokse gjennom å gi dem tilgang til de privilegiene et offentlig eiet kompani har til rådighet.
Slik skaper Carte Blanche et spennende og særegent repertoar av høy kvalitet, som underbygger kompaniets mål om å være en pioner innenfor nyskapning, presentasjon og utvikling av samtidsdans i Norge og utlandet.

carteblanche.no