What a classic is and how it performs in (our) time. Paul McCarthy, Rocky, 1976

Spreafico Eckly


Fredag 11 november 21.00, VERK

Forestillingen har begrenset kapasitet

Stacks Image 25872
Foto: Spreafico Eckly

Om forestillingen


"Hva en klassiker er og hvordan det fungerer i (vår) tid. Paul McCarthy, Rocky, 1976 "er en lang tittel for et kort stykke som ønsker å stille spørsmål om hvordan begrepet klassisk kan brukes til et strukturelt flyktig form for kunst som performance. Ordet "klassiske" har flere betydninger, det kan referere til den gresk-romerske kultur (klassikerne), til romantisk musikk (klassisk musikk) eller til moderne kino (en klassiker av 90-tallet), men det er alltid refererer til en felles arv, en slags offentlig plass av kultur. Hva skjer med en forestilling i det øyeblikket det blir en klassiker? Kan performance anses som offentlig plass av kultur? Hvordan påvirker denne tilstanden vårt forhold til det?
Med blikk mot årsakene til å reprodusere gamle forestillinger, samarbeider Spreafico Eckly denne gangen med danser og koreograf Sergiu Matis til å gjenskape Paul McCarthys’ video ‘Rocky’. Den opprinnelige videoen var en provoserende parodi på ideen om mennesket som foreslås av homonymisk film og et svar til en performance scene som i sin tid var basert på å iscenesettelse ekte, og ofte farlige situasjoner. Vårt stykke forkuserer på sin rytmiske sammensetning, behandler den som et stykke klassisk musikk eller som en klassisk ballett. Vi har transkribert og oversatt inn i en ny strofe tilfeldige bevegelser for å være i stand til å re-produsere dem som koreografi.
Hva en klassiker er og hvordan det fungerer i (vår) tid. Paul McCarthy, Rocky, 1976 er både en akademisk arbeid, samt en grov, provoserende performance. På den ene siden er det arbeidet en ufin, rettere, mer aggressiv versjon av den opprinnelige videoen takket være dens ”live" kvalitet, på den annen side vil det miste sin opprinnelige spontanitet, ved å være en streng 1:1 kopi av de opprinnelige bevegelser.

Ikke egnet for barn, inneholder nakenhet.

Varighet: Intro: 20 min, Performance: 20 min + Video, Discussion & Aftertalk. Totallengde ca. 1.5t

Medvirkende


Regi: Andrea Spreafico
med: Sergiu Matis og Andrea Spreafico
Bevegelse notasjon : Caroline Eckly og Sergiu Matis
Regi assistanse : Caroline Eckly
Utviklings rådgivere: Anne-Cécile Sibué-Birkeland (Cassiopee Office), Cameron MacLeod, Peter Wendl Photography of Giuseppina Cassetta by Luca Di Giorgio
Co-produksjon: BIT Teatergarasjen (Bergen), 4+4 Days in Motion (Prague)
Støttet av Norsk Kulturråd, Bergen Kommune
Produksjon: Spreafico Eckly



Om Medvirkende


Spreafico Eckly is a performance company based on the collaboration between Caroline Eckly and Andrea Spreafico. The company produces work that merges the languages of its hybrid professional background (she as dancer, he as concept artist and historian of philosophy). The work focuses both on the conceptual and the physical know how. Referring to a strongly trained common taste we try to structure and give form to conceptual problems that are relevant in the contemporary debate. The ambition underpinning the company hybrid identity is to overcome any genre definition by letting the concept of each individual piece define the most relevant/efficient media and the best collaborators for its expression.

Caroline Eckly studied classical dance at the Conservatoire de Lyon. She first worked as a free lancer in France, she then moved to Germany where she danced at the Tanzteater Nürnberg (2002 -2008) and since 2008 she is a member of Carte Blanche, the Norwegian national company for contemporary dance. During her carrier she has been part of the creation process of several choreographers such as Sharon Eyal, Arco Renz, Heine Avsdal, Blanca Li, Ina Christel Johannessen, Rui Horta, Tero Saarinen, Russel Maliphant.
Andrea Spreafico studied philosophy in Bologna and Reims (PhD in 2006) and did a post graduate study in Art and Public Space at the Academy of Fine Arts in Nürnberg (2008). He has been a researcher at the University of Bologna (2008-2010) and since 2011 he is a teacher of participatory approaches to urbanism and concept development at the Bergen School of Architecture.

Sergiu Matis started his professional career as a dancer at Tanztheater Nürnberg where, amongst others, he worked with Daniela Kurz, Stijn Celis, Jo Strømgren, Rodolfo Leoni, Rui Horta, Andre Gingras, Jorma Elo. Since 2008 Sergiu Matis lives in Berlin, working with Colette Sadler, Yossi Berg, Philip Bergmann, Daniel Kok, Jeeae Lim, and joined the company Sasha Waltz & Guests from 2008 till today. In February 2014 he graduated an MA in Solo/Dance/ Authorship (SODA) at the HZT Berlin and was awarded with the Studienstiftung des Deutschen Volkes and the Life Long Burning Grant. His choreographic work includes: Human Nature (2001), 89.Grenzenlos (2005), Ending-dong (2008), doom room (2011), Duet (2011), Keep It Real (2013), Fake It (2014), Petrushka (2014) and Explicit Content (2015).