•  
  • © 2016-2022 DanseFestival Barents. Org.nr.: 992 853 638

    Personvernserklæring Kontakt oss 0

Vice Versa

Sølvi Edvardsen Productions

Fredag 11 november, 20:00, Ole Olsen salen, Arktisk kultursenter.


For første gang skal koreograf Sølvi Edvardsen og komponist og musiker Hege Rimestad samarbeide om en danseforestilling. Forestillingen Vice Versa hadde premiere på R.E.D. Residency Eina Danz 19. februar 2022.
 
Vice Versa - To mennesker entrer samme rom, tydelig ikke av egen vilje. Påført isolasjon i tosomhet gir ulik respons på lik utfordring i et finstemt kammerspill som spenner mellom fysisk danseteater og rendyrket bevegelse for å sette fokus på menneskelig overlevelsesevne gjennom både drama og komikk. Kommunikasjon er et komplekst tema, og sterk blir svak og Vice Versa.


  • Stacks Image 48692

    Foto: Elin Osjord

    Link
  • Stacks Image 48693

    Foto: Elin Osjord

    Link
  • Stacks Image 48694

    Foto: Elin Osjord

    Link

En forestilling av Sølvi Edvardsen i samarbeid med danserne Nora Svenning og Sudesh Adhana Komponist/musiker Hege Rimestad Lysdesigner Paul Vidar Sævarang Produsent Kirre Arneberg Co-produsent R.E.D. Residency Eina Danz

Lengde 1t uten pause



Om medvikende
SØLVI EDVARDSEN - KOREOGRAF
Sølvi Edvardsen er en av Norges ledende koreografer og debuterte i Collage Dansekompani i 1980. Hun har koreografert for Nasjonalballetten, Carte Blanche, Oslo Danse Ensemble, TV, flere teatre og Festspillene i Bergen. Hun har også gjort mange bestillingsverk og store enkeltprosjekter i tillegg til egne helaftens produksjoner. Edvardsen mottok som første koreograf Kritikerprisen for KIMEN i 1984 og har siden mottatt flere priser for sitt arbeid. Hennes siste verk MAN, hadde premiere under CODA Festivalen oktober 2015. Forestillingen ble valgt til ICE HOT Nordic Dance Platform i København 2016. Som et resultat av ICE HOT turnerte hun i Canada på 6 scener og for fulle hus januar/februar 2019 med produksjonen MAN.
Sølvi Edvardsen gjort flere Holmenkollkonserter for NRK, blant annet Skarven 1996 i tillegg til innslag i flere ulike sammenheng for ulike kanaler. I tillegg har hun gjort mange produksjoner for avgangsstudenter ved høyskolene.
Sølvi Edvardsen kaller seg bevegelseskomponist som trives i grenselandet mellom dans og fysisk teater og billedskaper som på grunn av ønsket om visuell helhet også gjør scenografi og kostymedesign. Hun er en koreograf som trives med utfordringer og å gå inn i nye landskap med ulike kunstneriske uttrykk.
En nestor innen norsk dans som er klar for nye utfordringer, er like nysgjerrig og synes det meste er ugjort.

HEGE RIMESTAD - KOMPONIST
Hege Rimestad har vært en av Norges mest profilerte felespillere siden 70-tallet, og er siden starten med Amtmandens Døtre og rockebandet Veslefrikk kjent som en pionér på elektrisk fiolin.
Hun opptrer gjerne solo med elektrisk fele i sentrum, og har ofte utforsket et eksperimentelt landskap som komponist og musiker for frie danse-og teatergrupper. Lydbildet kan preges av fiolin akustisk i rommet, eller utarbeides gjennom sampling/elektroakustisk komponering.
Gjennom en lang frilans-karriere har Rimestad markert seg innen verdensmusikk med bl.a Mari Boine og sin egen utgivelse Hvite Pil, og samarbeidet med visesangere som Geirr Lystrup, som hun mottok Spellemannpris med for barneplata Fly som en stein.
Hun har deltatt som studiomusiker på mer enn 60 innspillinger, som omfatter Seigmen, Velvet Belly og Bigbang.
I 1982 fikk Hege Rimestad sjansen til å studere sør-indisk fiolin med L. Subramaniam i Los Angeles, og fulgte opp med flere studieopphold i India. I kombinasjon med den norske bakgrunnen har dette gitt Rimestads feleteknikk et tydelig fingeravtrykk, noe som særlig kan høres på albumet The seed keeper fra 2012.
Uttrykket spenner fra improvisasjon via lydsampling til egne folk-baserte låter. Innen kortfilm er hun prisbelønnet internasjonalt for musikken til animasjonsfilmen Sinna mann av Anita Killi.
 
SUDESH ADHANA - DANSER
Sudesh Adhana er født i Faridabad, i India og flyttet til Norge i 2006. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har en Bachelor samtidsdans. I tillegg til sin BA har han studert danseformene Mayurbhanj Chhau og Kathakali, ved Shri Ram Bharatiya Kala Kendra, og International Kathakali Centre, begge i New Delhi. 
I dag jobber Adhana nasjonalt og internasjonalt både som danser og koreograf, med base i Oslo. Som danser har han vært medskapende i en rekke produksjoner, blant annet for kompaniet Zero Visibility Corp der han startet etter studiene og hvor han har medvirket i flere verk. Regelmessig har han også vært medskapende i kompaniet Frikar sine stedsspesifikke verk, samt Dreamscreen Productions under ledelse av Kristina Gjems og i flere prosjekter med koreograf Sølvi Edvardsen. Fra sistnevnte koreograf kan nevnes soloforestillingen MAN og dansefilmen Man with beard and umbrella som har vunnet flere internasjonale priser, inkludert Moscow shorts 2018, med 8 nominasjoner. I 2007, etablerte Adhana kompaniet Xproarts, med den hensikt å produsere egne, ikke kommersielle forestillinger og han har gjort flere helaftens forestillinger nasjonalt og internasjonalt. Som koreograf har han markert seg innen både film og på scene, dette kan synliggjøres gjennom mottagelse av utmerkelser, priser og stipender som New Delhi, India, «National film award» for beste koreografi, til sangen «Bismil» i filmen Haider, i 2014. Nominasjon, for beste koreografi til sangen «Blody hell» til filmen Rangoon, 2018 og «Screen Awards» nominasjon, for beste koreografi til sangen «Bismil» til filmen Haider, 2015. Adhana har også mottatt Statens Kunstnerstipend, han har vært Ambassadør for Dansens Dager i 2016 og i 2018 ble han tildelt «Ustaad Bismilah Khan Youth award, 2018» fra Sangeet Natak Acadmy, department of culture i India, for sitt arbeide innen samtidsdans.

NORA SVENNING - DANSER
Nora Svenning er utdannet ved KHiO, BA Klassisk ballett (06-09) og Den Norske Operas ballettskole (00-06). Etter utdannelsen tilbrakte hun ett år med Cannes Jeune Ballet i Frankrike, og har deretter jobbet som frilanser i inn- og utland med base i Oslo, hovedsakelig med samtidsdans. Hun jobbet første gang med Sølvi Edvardsen i 2012 i stykket ”Vårherres Klinkekule”, og har ellers jobbet med koreografer/kompanier som Panta Rei Danseteater, Elle Sofe Sara,  Xproarts, og Frikar.  Nora har også i senere tid begynt å koreografere egne stykker,  blant annet ”Ikigai” for Bærum Kulturhus’ 17 mai arrangement i 2020, og hun arbeider for tiden også med forprosjektet ”Etude”, støttet av Norsk Kulturråd. Hun samarbeider også med Sudesh Adhana om site specific stykket ”Nocturnal” , som blant annet har blitt tatt opp i Dansenett Norge. De har flere prosjekter på gang, og er blant annet invitert som festivalkunstnere på Stamsund Internasjonale Teaterfestival 2021, hvor de skal koreografere for festivalen.

PAUL VIDAR SÆVARANG - LYSDESIGNER
Paul Vidar Sævarang ble ansatt i lysavdelingen ved Den Norske Opera i 1984. I dag er han lysdesigner og avdelingens faglige leder. I 1996 og 1997 arbeidet han som lysmester for Carte Blanche.
Startet med lysdesign i 1992 og gjorde da lysdesign på blant annet Anders Døvings Aftenlandet. Han har jobbet med lysdesign for blant andre Anders Døving, Victoria Productions, Akershus Teater, Sølvi Edvardsen, Jorma Elo, Cina Espejord, Kristian Støvind, Jo Strømgren, Alexander Ekman, Patrick King, Melissa Hough, Emma Portner, Garrett Smith, Natascha Metherell og Georgian National Ballet. Ved sistnevnte designet han lyset til Giselle og Svanesjøen.
Ved Den Norske Opera & Nasjonalballetten har han blant annet hatt lysdesign for Eventyret om Svanesjøen, Mini-Tryll, Den øde øya,  Septemberdans 2005, 2006, 2010, 2011 og 2012, den tredelte ballett-forestillingen Moves og På kammerset med Elo og Boyadjiev, Don Quixote, Kingwings vs Nasjonalballetten, Intimate Distance, Over hodet under huden  og til to av ballettene i Music Hall høsten 2012, samt ROOMS,  Romeo & Julie med NNB UNG. Brillante NNB UNG, og til 3 av ballettene i programmet Barokk Bevegelse våren 2019. Våren 2020 gjorde han redesign på Holberg Suite, og lysdesign på Anaïs Touret sin ballett lets Play i Vivace programmet. Våren 2020 gjorde han og lysdesignet til Emma Portners ballett Islands, som var en av ballettene i storsatsingen til Nasjonalballetten Mesteraften X 12. Høsten 2020 gjorde han lysdesignet til Carmen på hovedscenen. Han har og hatt ansvaret for lysdesignet i Nasjonalballettens forestillinger RAW i 2018 og 2019.
Sævarang har også hatt lysdesign på Tosca, La Boheme, Carmen, Aida,  Cavalleria Rusticana, Pagliacci, Elskovsdrikken og  Rigoletto for Oscarsborgoperaen.
Han har også gjort lysdesignet på Hildringstimen, Nasjonen, En folkefiende, Sommerfuglen, En jente er en uferdig ting, Norberts Nye Nabo på Akershus teater og Magenta med Kompani Haugesund.
Under Coda-festivalen 2015 gjorde han lysdesignet på Sølvi Edvardsens MAN som siden har blitt spilt på flere scener i Norge, Danmark og Canada.