Støtt oss! Om du har hatt gleden av å ta del i en av våre gratis arrangement, eller ønsker å støtte arbeidet vi gjør VIPPS oss gjerne #117954/DanseFestival Barents, eller send oss en donasjon via PayPal (se link under). Tusen hjertelig takk for hjelpen.
HAVETS HVISKEN
YGGDRASIL DANCE
Torsdag 7- Lørdag 9 november
Havets Hvisken er et aktivistprosjekt om globale klimaendringer. En interaktiv performativ installasjon i skjæringspunktet mellom kunst, dans, musikk og lysdesign. Basert på en dialog med urfolk fra Grønland, Brasil og Skandinavia om økologi, multinaturalisme og animisme, er hele ideen med installasjonen å avlive kulturelle myter om klima. Smeltende is og flom bearbeides i et performativt, poetisk rom.
Hvordan kan de uforutsigbare konsekvensene av klimaendringene forstås slik at de gir gjenklang i den enkelte?
Isen smelter: Er et meditativt rom. Den viser en dialog mellom isfjellet og mennesket.
Inspirasjon fra Grønland.
Flood: Er et syklisk rom som viser en samhørighet mellom mennesket og bølgen.
Inspirasjon fra romanen til Virginia Woolf 'The Waves'.
Som tilskuer inviteres du inn i en installasjon for å føle isen smelte og oversvømme rommet under påvirkning av lys, musikk, tale og bevegelse.
Varighet 30 min.
Hvordan kan de uforutsigbare konsekvensene av klimaendringene forstås slik at de gir gjenklang i den enkelte?
Isen smelter: Er et meditativt rom. Den viser en dialog mellom isfjellet og mennesket.
Inspirasjon fra Grønland.
Flood: Er et syklisk rom som viser en samhørighet mellom mennesket og bølgen.
Inspirasjon fra romanen til Virginia Woolf 'The Waves'.
Som tilskuer inviteres du inn i en installasjon for å føle isen smelte og oversvømme rommet under påvirkning av lys, musikk, tale og bevegelse.
Varighet 30 min.
Du vil oppleve noen av de mest anerkjente artistene i Norden og Grønland.
Deltakende dansere Jon Ole Olstad og Liv Mikaela Sanz Koreograf og konsept Birgitte Bauer-Nilsen Billedkunstner Marianne Grønnow Lysdesign Jesper Kongshaug Komponister og musiker Carsten Dahl og Nils Henrik Asheim Støttet av Augustinus Foundation, Nordisk Ministerråd, Knud Højgaard Foundation, Kulturkontakt Nord, Nordic Culture Foundation, Statens Artfond, William Demant Foundation.
Deltakende dansere Jon Ole Olstad og Liv Mikaela Sanz Koreograf og konsept Birgitte Bauer-Nilsen Billedkunstner Marianne Grønnow Lysdesign Jesper Kongshaug Komponister og musiker Carsten Dahl og Nils Henrik Asheim Støttet av Augustinus Foundation, Nordisk Ministerråd, Knud Højgaard Foundation, Kulturkontakt Nord, Nordic Culture Foundation, Statens Artfond, William Demant Foundation.
Om Birgitte Bauer-Nilsen
Yggdrasil Dance, Et bilde av den kunstneriske visjonen for Yggdrasil Dance er treet Yggdrasil fra norrøn mytologi. Treets røtter symboliserer jordens mennesker, som har hver sin kultur og dermed hver sin rot. Alle kulturene kommer sammen og påvirkes av hverandre i trestammen, hvorpå de forgrener seg ytterligere og danner nye kulturer.
Birgitte Bauer-Nilsen PhD førsteamanuensis, Birgittes scenekunstproduksjoner kombinerer dans, musikk og installasjon og er skapt basert på aktuell forskning, som gir grobunn for forståelse på tvers av landegrenser og kulturelle skillelinjer. Med noen av verdens mest anerkjente musikere, dansere, lys- og billedkunstnere skapes poetiske dvelende fortellinger der naturen spiller en vesentlig rolle.
De utvikles i et translokalt samarbeid som blir en ny hybrid, et nytt fellesskap, i den globale dialogen. Denne dialogen er basert på både kunstneriske og sosiale elementer. Det er min erfaring at det skjer en transformasjon både kunstnerisk og sosialt for utøverne og publikum i det translokale møtet.
Birgitte Bauer-Nilsen PhD førsteamanuensis, Birgittes scenekunstproduksjoner kombinerer dans, musikk og installasjon og er skapt basert på aktuell forskning, som gir grobunn for forståelse på tvers av landegrenser og kulturelle skillelinjer. Med noen av verdens mest anerkjente musikere, dansere, lys- og billedkunstnere skapes poetiske dvelende fortellinger der naturen spiller en vesentlig rolle.
De utvikles i et translokalt samarbeid som blir en ny hybrid, et nytt fellesskap, i den globale dialogen. Denne dialogen er basert på både kunstneriske og sosiale elementer. Det er min erfaring at det skjer en transformasjon både kunstnerisk og sosialt for utøverne og publikum i det translokale møtet.