Fredag 10 november kl. 18.00 Foajeen, Arktisk kultursenter
Onsdag 8 november kl. 18.00 kan man se opp mot fjellet Salen fra utsiden av Arktisk kultursenter og se lysinstallasjonen åpne festivalen
Hva finner vi i dialogen mellom lys og bevegelse? Heart Beats Lights har fått strålende kritikker verden over.
Heart Beats Lights er en sted-spesifikk poetisk lysinstallasjon med Peter Terezakis digitale hjertesalg. Verket inngår i ulike naturlandskap kun for en kveld. 2,5 meter høye lyskjegler vil pulsere rytmisk i takt med dans under DanseFestival Barents.
Lys har en spesiell plass i hjertene til menneskene som bor her i nord, og bærer en symbolsk mening i form av mystikk og spirituell opplevelse. Lysene banker som hjerteslag, og kan symbolisere epoker i livet, familie eller en som har oss forlatt.
Sammen med koreograf Allyson Green og komponist Alan Stones har Peter sin Heart Beats Lights hatt mange utgaver tilpasset de områder der installasjonen har vært gjenskapt. Nå er turen kommet til DanseFestival Barents og Hammerfest.
We "write" with our body into the earth or sky the name of someone who is meaningful to us who has passed. Those passing spirits evoked in the lights are dancing with us. Allyson Green
Varighet ca. 30 min
Installasjon Peter Terezakis Koreograf Allison Green Komponist Alan Stones Medvirkende Olga Zithulina, Ilze Zirina , Ramona Galkina, Vilnis Birins, Solveig Leinan-Hermo, Ekaterina Nikitina, Eivind Linn, Tonje Aas Molnes, Allison Green og Inta Balode.
Peter Terezakis sier om sitt arbeide
“Observing figures moving through boundless, immaterial volumes of rising and falling light create images in the minds of the observer-participant. My interest is what comes from the interpretation of what is seen / what is experienced as metaphors are constructed to appease the individual need to create meaning from mystery. Light has always been a symbol for immaterial, spiritual energy. The process of arranging lights on the earth has come become many things for me. Sometimes they symbolize family members, stages of life, or they are lit for a person I have known. Sometimes they are just points of light in the beautiful earth. Each lamp flashes in time with my pre-recorded heart rate. This is why this sculpture is called, “Heart Beats Light.” There is more than effort in the installations; my heart is literally in them as well. Sometimes I catch myself wondering why I am in the middle of “nowhere” assembling all of my equipment, hours from what is comfortable and familiar. It is then that I understand that I am not certain why I doing what I am doing. I am compelled to work whether people see the results or not.